Voorkom gas- en stroomuitval
- Laat werkzaamheden aan een gasleiding door een vakman doen.
- Check voor je gaat boren in de muur of er geen kabels en leidingen in de muur zitten.
- Ga je klussen in de tuin? Meld dit bij KLIC (0800-0080), zodat je weet waar kabels en leidingen liggen.
Bereid je voor
- Zorg dat je een noodpakket in huis hebt.
- Controleer of je mobiele telefoon NL-Alerts ontvangt.
- Ben je echt afhankelijk van stroom, dan kun je een noodaggregaat kopen.
- Bekijk in je eigen huishouden en omgeving wat er afhankelijk is van elektriciteit.
- Bedenk van tevoren wat de problemen kunnen zijn als de stroomstoring lang duurt.
Wat doe je tijdens gas- en stroomuitval?
- Meld de storing via het landelijke storingsnummer voor gas en stroom: 0800 – 9009. Bel alleen 112 als iemand spoedeisende (medische) hulp nodig heeft. Als het telefoonnetwerk eruit ligt kun je 112 ook op andere manieren bereiken.
- Heb je nog internet op je telefoon of tablet? Blijf op de hoogte via de calamiteitenzender RTV Noord en het liveblog van Veiligheidsregio Groningen.
- Laat de koelkast en vriezer zo lang mogelijk dicht en haal stekkers van apparaten uit het stopcontact.
- Houd bij kou de warmte zoveel mogelijk binnen. Gebruik alleen de kleinste ruimte in huis.
- Check of er nog mensen in eventuele liften zitten.
- Check of familie, vrienden of buren hulp nodig hebben. Heb je zelf hulp nodig? Vraag of familie, vrienden of buren je willen helpen.
- Gebruik dekens en kleding om warm te blijven. Maak geen vuur in een afgesloten ruimte. Voorkom koolmonoxidevergiftiging.