Ga naar hoofdinhoud
EHBJ logo

Een initiatief van
Veiligheidsregio Groningen en partners

Elke minuut telt op de ambulance

Als ervaren ambulancemedewerkers kennen Jonna van Berkestijn en Marcia Duit van Ambulancezorg Groningen het klappen van de zweep. Krijgen ze een melding, dan weten ze precies wat ze moeten doen en gaan ze vakkundig en koelbloedig te werk. Hoe gaat dat eigenlijk op de ambulance? En weet jij ook wat je moet doen als er een ongeluk is gebeurd, thuis of op straat?

In de ambulance werken de chauffeur en de verpleegkundige samen als team. Jonna: ‘Ik ben hoofdverantwoordelijk voor de auto en het rijden. Als een kameleon beweeg ik me door het verkeer. Daar hebben we allerlei methodes voor, afhankelijk van de situatie. Daarnaast assisteer ik de verpleegkundige.’ Marcia: ‘Als verpleegkundige ligt mijn taak echt bij de patiënt. Wat zijn de klachten? Aan de hand van een lichamelijk onderzoek en door het stellen van vragen aan de patiënt kom ik tot een werkdiagnose en een bijbehorende behandeling. Ook maak ik de keuze of we naar het ziekenhuis gaan of niet.’

Marcia (links) en Jonna

Creatief zijn

Hoewel het werk soms heftig kan zijn, doen Jonna en Marcia het met veel plezier. Marcia: ‘Elke dag word ik weer uitgedaagd. Het werk is nooit saai. Ook geeft het een goed gevoel om mensen te kunnen helpen, of het nou gaat om het rustig krijgen van iemand met een paniekaanval of om het op tijd in het ziekenhuis krijgen van iemand met een gescheurde aorta.’ Jonna: ‘Ik vind het heel leuk om creatief te zijn, ook al klinkt dat misschien raar. Bij sommige meldingen weet je precies wat je moet doen, maar er zijn ook minder standaard situaties waarin je echt creatief moet zijn om een goede oplossing te bedenken.’

Levensbedreigend of niet

Als een ambulance een A1-melding krijgt, betekent dat spoed met een levensbedreigende situatie. De ambulance moet er dan in principe binnen 15 minuten zijn. Jonna: ‘De meldkamer heeft 2 minuten om de situatie uit te vragen. Dan worden wij gepiept en hebben we 1 minuut om ons in te melden en onze status door te geven. En dan hebben we nog 12 minuten om bij het incident te komen. Een A2-melding betekent geen levensbedreigende situatie, maar wel spoed. Dan moeten we er binnen een half uur zijn.’

Je staat er niet alleen voor

Goed om te weten is dat als je 112 belt, de ambulance al na een paar vragen op pad wordt gestuurd. Marcia: ‘Dat heet een pre-alert. Dan gaat de ambulance meteen rijden, als er nog niet zoveel informatie is. Tijdens het rijden wordt dan verder uitgevraagd wat er precies aan de hand is. Dat levert tijdswinst op, en dat is belangrijk, want elke minuut telt. Daarnaast is het goed om te weten dat je er niet alleen voorstaat als je 112 belt. De mensen op de meldkamer praten je er doorheen en weten wat ze moeten doen om je rustig te krijgen. Ze vragen je om je telefoon op luidspreker te zetten en vertellen precies wat je moet doen.’

De belangrijkste tips van Jonna en Marcia:

  • Doe de buitenlamp aan of laat iemand anders buiten aanwijzingen geven, zodat duidelijk is waar de ambulance moet zijn.
  • Zorg ervoor dat de ambulancemedewerkers zoveel mogelijk ruimte hebben. Bedenk dat het om een mensenleven gaat en dat jij daar ook zou kunnen liggen.
  • Eigen veiligheid eerst! Natuurlijk is het goed om hulp te bieden, maar bekijk eerst of de situatie veilig is. Wacht anders totdat de hulpdiensten er zijn.
Weten wat je moet doen als je de hulpdiensten hebt gebeld?

Blijf op de hoogte

Op de hoogte blijven van wat wij organiseren, wat er in jouw buurt gebeurt of van handige tips?

Meld je aan voor de nieuwsbrief