Ga naar hoofdinhoud
EHBJ logo

Een initiatief van
Veiligheidsregio Groningen en partners

Mariska’s elektrische auto vloog in brand

De Groningse Mariska van Nijen wist half augustus haar zoontje van drie net op tijd uit haar elektrische auto te trekken toen ze rook onder de motorkap zag uitkomen. Ze had de auto net ontkoppeld van de laadpaal. Niet lang nadat ze waren weggerend stond de auto al in lichterlaaie. ‘Dit voorval houdt me niet tegen weer voor elektrisch te kiezen.’

Nu, meer dan twee maanden later, kijkt Mariska nuchter terug op het incident, maar ze kan toch het gevoel niet van zich afschudden dat ze heel veel geluk heeft gehad. ‘Ik had mijn zoontje nog niet vastgezet in zijn stoel, waardoor ik hem er zo uit kon trekken. Het gegeven dat dat ook anders had kunnen zijn, heeft iets ongemakkelijks.’

Foto: Corné Sparidaens

Onder een vergrootglas

Tegelijkertijd ziet Mariska in dat het een incident is, en dat ze heel veel pech heeft gehad. ‘Je hoort tegenwoordig best vaak verhalen in het nieuws over elektrische auto’s die in brand vliegen, maar dat zijn maar incidenten. Elektrisch rijden is nou eenmaal iets nieuws en ligt onder een vergrootglas. Er zijn vaak genoeg benzine- of dieselauto’s die in brand vliegen. Soms koop je iets en dan is het gewoon niet goed.’

Qua handelingen heeft Mariska niks verkeerd gedaan, is haar verteld. Ze gebruikte de oplaadapparatuur die bij de auto hoorde, een nieuwe Volkswagen ID.3, en een openbare laadpaal. Na de brand heeft Mariska veel contact gehad met vertegenwoordigers van Volkswagen en de lease-maatschappij. ‘Uit het feit dat ze dit zo serieus oppakken, maak ik op dat het iets is dat zelden gebeurt, en dat is ook wat ze me vertellen.’

Bij het bedrijf waar Mariska werkt is elektrisch rijden de standaard. ‘Voor mij zou denk ik wel een uitzondering kunnen worden gemaakt, maar dat hoeft van mij niet. Dit voorval houdt me niet tegen weer voor elektrisch te kiezen. Ik wil ook best weer een Volkswagen, alleen gevoelsmatig wil ik liever wel een ander type. Elektrische auto’s zijn mooie, luxe wagens en het is handig dat je niet meer naar de benzinepomp hoeft. Ook is het duurzamer én financieel aantrekkelijk.’

Mariska's auto wordt geblust door de brandweer. Foto: Joey Lameris

Kettingreactie

Dat elektrische auto’s maar zelden in brand vliegen ziet ook Mark-Olaf Sorkale, beleidsadviseur Risicobeheersing bij Veiligheidsregio Groningen. ‘Er zijn zelfs zo weinig incidenten met elektrische auto’s dat het lastig is een databank aan te leggen. Dat maakt het moeilijk iets te zeggen over hoe het kan dat elektrische auto’s in brand vliegen. We weten dat de accu’s op zich veilig zijn. Bij een accupakket is het zo dat als één cel beschadigd raakt, er een kettingreactie optreedt waardoor de hele accu in brand vliegt. Maar de kans dat zo’n cel beschadigd raakt, is heel klein.’

Wel ziet Sorkale ruimte voor verbetering als het gaat om de bereikbaarheid van de accu’s voor de brandweer. ‘Daar zijn nu geen regels voor. Daardoor zit de accu nu vaak onderin de auto en is dus lastig te bereiken als er geblust moet worden. Daarom worden in brand gevlogen elektrische auto’s nu vaak in een container met water gezet om het vuur helemaal uit te krijgen.’

Tips voor veilig gebruik van een elektrische auto

  • Gebruik de officiële laadapparatuur die bij de auto hoort.
  • Laat je auto en de laadapparatuur controleren en onderhouden door een erkend bedrijf.
  • Check hoe oud de laadspullen zijn. Als een laadkabel bijvoorbeeld wat ouder is en te vaak is dubbelgevouwen, kan het zijn dat hij niet goed meer is. Als je twijfelt, laat hem dan controleren.
  • Laat een transformator plaatsen door een erkende installateur, doe dit niet zelf. Anders loop je het risico dat hij niet de juiste spanning heeft.

Blijf op de hoogte

Op de hoogte blijven van wat wij organiseren, wat er in jouw buurt gebeurt of van handige tips?

Meld je aan voor de nieuwsbrief