Bij de Meldkamer Noord-Nederland in Drachten werken in totaal ongeveer 180 centralisten van politie, brandweer en ambulance, die zowel dag- als nachtdiensten draaien. Per dag handelen zij rond de 340 112-meldingen af. De politiecentralisten zijn verdeeld over 3 ‘tafels’: intake, regie en back-office. Jeltje is één van die politiecentralisten: ‘Vooral de regie kan heel pittig zijn. Daar komen namelijk de meldingen terecht vanuit de intake, en dan moet je ze doorgeven aan de eenheden op straat. Je moet heel snel kunnen schakelen en veel kunnen onthouden op korte termijn, want alles loopt door elkaar.’
Paarse lampjes
Tijdens een dienst als centralist gaat het werk continu door, en tijd voor een koffie- of lunchpauze is er dan ook niet. ‘We zitten de hele dag op onze plek, en we eten en drinken tussendoor. Ik heb geleerd om niet te grote happen van mijn eten te nemen, want anders heb je nog wat in je mond als de telefoon gaat. Moet je tussendoor naar de wc, dan zet je het lampje bij je bureau op paars. Zo weten andere collega’s dat zij dan niet naar de wc kunnen.’
Heftige telefoontjes
Jeltje gedijt goed in de drukke, dynamische omgeving van de meldkamer. ‘Ik vind het juist leuk als er iets gebeurt. Dan sta ik op scherp, en zit ik er helemaal in. Ik werk echt in het moment en neem het ook niet mee naar huis. Ik denk dat je er ook wel zo in moét staan, anders kun je dit werk niet doen.’ Dat neemt niet weg dat er soms heftige telefoontjes tussen zitten. Een moment dat Jeltje is bijgebleven is toen een moeder in paniek belde dat haar kindje door de vader was meegenomen, terwijl hij dat recht niet had. Een ontvoering dus. ‘Gelukkig kwam het uiteindelijk goed. Maar omdat dit me heel erg deed denken aan mijn eigen situatie, als gescheiden moeder met drie kinderen, raakte het me wel.’
112 bellen: hoe gaat dat?
Hoe gaat het precies als je 112 belt? ‘Je komt eerst bij de centrale meldkamer in Driebergen uit. Daar vragen ze naar je locatie en of je belt voor politie, ambulance of brandweer. Vervolgens word je doorgezet naar de juiste locatie en discipline. Daar vraagt een centralist verder uit wat er precies aan de hand is. Een zogenaamde prio 1-melding moet binnen 2 minuten naar een auto toe. Zodra er een auto rijdt, krijg je dat als beller ook gelijk te horen. Verder leidt de centralist je helemaal door het gesprek heen, en vertelt je wat je moet doen.’
Wat te doen als je 112 moet bellen: tips van Jeltje
- Geef je locatie zo specifiek mogelijk door. In welke straat sta je, en ter hoogte van welk huisnummer? Als je je exacte locatie niet weet, wat zie je om je heen?
- Vertel zo rustig mogelijk wat er aan de hand is. Ben je in paniek, dan neemt de centralist de regie over en vertelt dat hij of zij je gaat helpen. De centralist stelt vragen om er zo snel mogelijk achter te komen wat er precies aan de hand is.
- Veiligheid staat voorop! Zorg dat je zelf veilig bent, maar geef ook informatie door die de veiligheid van de hulpverleners kan vergroten. Zijn er bijvoorbeeld wapens in het spel, kan er sprake zijn van giftige stoffen zoals koolmonoxide, of zijn er agressieve honden? Hier zal de centralist ook naar vragen.
- In welke situaties bel je wel of niet 112? Dat is soms lastig. Een handige afweging: is er sprake van spoed, bel dan 112. Is er geen sprake van spoed, bel dan politie (0900-8844) of brandweer (0900-0904).
- Kun je niet bellen, omdat je bijvoorbeeld slechthorend of doof bent, moeite hebt met praten, of geen Nederlands of Engels spreekt? Dan is er sinds kort ook de 112NL app. Deze is voor iedereen te gebruiken.