Ga naar hoofdinhoud
EHBJ logo

Een initiatief van
Veiligheidsregio Groningen en partners

‘De rol van de bhv tijdens een incident is cruciaal’

Toen er een tijdje geleden brand uitbrak in woonzorglocatie De Brink in Groningen, wisten de bhv’ers en medewerkers van ZINN precies hoe ze moesten reageren. En dat moet ook wel, want niet alle bewoners kunnen zichzelf redden als er iets gebeurt.

Gijs Overbeek

Om twintig over zes ’s avonds werd door een bewoonster van De Brink, onderdeel van ZINN, op de alarmbel gedrukt. De toegesnelde medewerker constateerde dat de kleding van de vrouw vlam had gevat. De bewoonster werd snel naar een ander appartement gebracht en daar onder de douche gezet. Ondertussen ontruimde de bhv de omliggende appartementen en bracht andere bewoners in veiligheid. De brandweer, die automatisch werd gealarmeerd door de brandmelder, had de brand snel onder controle.

Juiste prioriteiten

Terugkijkend is Gijs Overbeek, projectleider bij het bedrijfsbureau van ZINN en verantwoordelijk voor veiligheidszaken met betrekking tot de bedrijfshulpverlening, tevreden over de ontruiming. ‘Alles heeft gewerkt zoals het moest, en de bhv’ers en medewerkers hebben adequaat gereageerd. Ze hebben de juiste prioriteiten gesteld door eerst het slachtoffer te helpen. Het bewijst eens te meer hoe belangrijk bhv’ers zijn.’

Brandcompartimenten

Tijdens de brand moest ook de rest van de vleugel worden ontruimd. Omdat niet alle bewoners zelfredzaam zijn en bij calamiteiten afhankelijk zijn van hulp, zijn de bhv’ers van ZINN erin getraind om hen zo snel mogelijk te kunnen evacueren. Gijs: ‘De bewoners zijn “horizontaal geëvacueerd”, wat inhoudt dat ze op dezelfde verdieping van de ene naar de andere kant van het gebouw zijn gebracht. Het pand is namelijk in compartimenten verdeeld, die allemaal zestig minuten brandveilig zijn. Zo hebben we meer tijd om de bewoners in veiligheid te brengen.’

Crisisteam

Bij ZINN is een crisisorganisatie ingericht die in werking treedt bij calamiteiten. Gijs: ‘Als de zorg in gevaar komt, bijvoorbeeld tijdens een incident, hebben we een crisisteam dat ter plaatse komt en samen met de hulpverlening beslist over volgende stappen. De taken van het crisisteam kunnen divers zijn, van ontruimen tot het informeren van bewoners en familie.’

Table top-oefening

Standaard twee keer per jaar oefenen de bhv’ers een ontruiming: één keer een echte ontruiming en één keer een zogenaamde “table top-oefening”. ‘Dan boots je samen met je collega’s een incident na op een plattegrond van het gebouw, met behulp van pionnen. Je verplaatst de pionnen over de plattegrond en benoemt de dingen die je zou doen. Zo kun je stap voor stap situaties oefenen die als realistische oefening niet zouden kunnen, en ben je in de gelegenheid om tijdens dat proces met elkaar te overleggen. Dat werkt heel goed voor ons.’

Blijf op de hoogte

Op de hoogte blijven van wat wij organiseren, wat er in jouw buurt gebeurt of van handige tips?

Meld je aan voor de nieuwsbrief