Ga naar hoofdinhoud
EHBJ logo

Een initiatief van
Veiligheidsregio Groningen en partners

EHBJ-buurtplan

Bij een noodsituatie duurt het vaak even voordat de hulpdiensten er zijn. Je bent eerst op jezelf, omstanders of buurtgenoten aangewezen. Hoe kun je je als buurtgenoten, wooncomplex of Vereniging van Eigenaren voorbereiden op een noodsituatie? Het EHBJ-buurtplan helpt je hierbij. 

Wat staat er in een buurtplan?

Het buurtplan brengt bijvoorbeeld in kaart welke buurtgenoten getraind en ervaren zijn en op wie je een beroep kan doen in een noodsituatie. Dit geldt ook voor materialen en hulpmiddelen die je mogelijk nodig hebt in nood. Of welke mensen extra hulp nodig hebben. 

1. Voor je begint

  • Start en registreer een EHBJ-buurtteam. Hierdoor weten buurtgenoten dat er een buurtteam actief is.
  • Informeer je dorp- of wijkvereniging als je een EHBJ-buurtteam start, zodat bij hen een contactpersoon bekend is.
  • Maak afspraken wie het EHBJ-buurtplan beheren, hoe het actueel blijft, wie toegang hebben tot het plan en wie een geprinte versie van het plan hebben.
  • Zorg ervoor dat mensen die in het plan genoemd worden dit weten en hiervoor toestemming geven.
Registreer een buurtteam

2. Ken je omgeving

  • Is er al een buurtwhatsapp-groep en is deze ook voor noodsituaties beschikbaar? Zo niet, maak dan een (alarm)buurt-appgroep aan. En maak afspraken over het gebruik ervan in noodsituaties.
  • Maak afspraken hoe je buurtgenoten zonder WhatsApp bereikt.
  • Werken er mensen uit de buurt bij de hulpdiensten, in de zorg of bij Ready to Help van het Rode Kruis? Zijn er ehbo’ers of bhv’ers? En nemen deze mensen ook deel in de whatsappgroep?
  • Wonen er hulpbehoevende mensen in de buurt? Zoals kinderen, ouderen, mensen met een visuele of fysieke handicap of mensen die speciaal vervoer nodig hebben? Denk ook aan een persoonlijk noodplan.

3. Praat over de impact van incidenten

Onder Incidenten lees je hoe je je kan voorbereiden op verschillende incidenten en wat je kan doen als je in een noodsituatie terecht komt. Bespreek met elkaar wat je samen kan doen in de verschillende situaties en hoe je elkaar en kwetsbare inwoners kan helpen.

4. Bepaal hoe je elkaar alarmeert

Ben je in de buurt van een incident en heb je een smartphone, dan ontvang je automatisch een NL-Alert van de overheid. NL-Alert is het alarmmiddel van de overheid.

  • Krijg je een NL-Alert? Lees het bericht, kom in actie en help anderen!
  • Spreek als buurtgenoten af hoe je ook elkaar alarmeert en informeert bij een noodsituatie. Zijn er bijvoorbeeld buurtgenoten zonder een smartphone? Kijk naar de middelen die al bestaan en maak afspraken hoe je omgaat met alarmering bij noodsituaties. Tips hierover lees je op Whatsapp Buurtpreventie.
  • RTV Noord is calamiteitenzender in de provincie Groningen. Tijdens stroomuitval kun je RTV Noord altijd in je auto beluisteren. Of via een knijpkat-radio of een radio op batterijen. Powerbanks (opgeladen) zijn ook handig om bijvoorbeeld je telefoon nog op te kunnen laden.
  • Via verschillende kanalen en middelen kun je op de hoogte blijven en hoor of lees je wat te doen. Denk aan sirenes, omroepwagens, radio, tv en social media.

5. Werk uit wie en wat je nodig hebt

Welke buurtgenoten kunnen ingezet worden tijdens een noodsituatie? En welke materialen zijn aanwezig? Bespreek dit met elkaar en leg het vast.

  • Wie kan eerste hulp verlenen en reanimeren (ehbo’er/bhv’er/AED’er)?
  • Wie is opgeleid/gespecialiseerd/getraind?
    • Arts
    • Verpleegkundige
    • Bouwkundige
    • Technisch specialist
    • Rijden met specialistisch vervoer
  • Wie heeft welke materialen? Denk aan:
    • Brandblusser
    • Blusdeken
    • Kettingzaag
    • Shovel
    • Verreiker (voertuig om zware voorwerpen te tillen)
    • Graafmachine
    • Tractor
    • Zendapparatuur
    • Satelliettelefoon
    • Noodvoorraad
    • Ehbo-artikelen
    • Evacuatiematras
    • AED’s
  • Waar zijn AED’s en wie zijn hiervoor opgeleid?
  • Denk na over welke plekken of groepen mensen kwetsbaar(der) zijn en mogelijk extra hulp nodig hebben. Bijvoorbeeld een school, kinderopvang, seniorencomplex, begeleid wonen etc. Denk ook aan (gevaarlijke) dieren.
  • Zorg ervoor dat buurtgenoten ook zichzelf voorbereiden op noodsituaties en dat mensen een noodpakket in huis hebben en een persoonlijk noodplan maken.

6. Maak afspraken met elkaar

Bespreek als buurtgenoten hoe je te werk gaat tijdens een noodsituatie, maak hierover afspraken en leg dit vast in een buurtplan

  • Eigen veiligheid voorop!
  • Verzamel- en opvanglocatie: 
    • Spreek een centraal punt af als verzamelplek (bijvoorbeeld een dorpshuis of een andere logische plek). 
    • Denk ook aan een alternatieve locatie en denk in het aardbevingsgebied aan locaties die al versterkt zijn. 
    • Wie hebben een sleutel van deze locatie?
    • Van de verzamellocatie kan informatie worden gedeeld. Wie heeft bijvoorbeeld welke hulp nodig?
    • Zorg ervoor dat een buurtplan beschikbaar is op de verzamellocatie. 
    • Welke medische basismiddelen zijn aanwezig op de verzamellocatie? Denk aan een ehbo-set (verband, pijnstillers), brancard en isolatiedekens. 
    • Is dit ook een locatie waar je gewonden opvangt? Of is dit een andere locatie? Denk in het laatste geval ook aan de sleutels ervan. 

7. Maak een buurtplan

Alle afspraken die je als buurtgenoten met elkaar maakt, leg je vast in het EHBJ-buurtplan:

  • Leg gegevens en contactgegevens van buurtgenoten alleen vast als zij daar zelf toestemming voor geven. Bespreek dit altijd met elkaar.
  • Bespreek wie het buurtplan opslaat en beheert. Denk bijvoorbeeld aan een EHBJ-buurtteam of een dorp- of wijkvereniging.  
  • Zorg ervoor dat er altijd (offline) een kopie beschikbaar is. 
  • Check jaarlijks of het buurtplan nog actueel is. 
Download en maak een EHBJ-buurtplan

8. Blijf betrokken en op de hoogte

Op de hoogte blijven van wat Veiligheidsregio Groningen organiseert, wat er in jouw buurt gebeurt of van handige tips? Meld je aan voor de nieuwsbrief.